Cravings som gravid.

•Dofter: många berättde om att de fastnat för ett viss typ av doft. Kan vara nästan vad som helst: gummi, grönsåpa, bensin, frysen, doften av disksvampar…Vissa går runt med det som doftar gott i fickorna, såsom gummibollar och disksvampar.
•Drycker: Att dricka något kallt är vanligt. Många gillar vanligt iskallt vatten medan andra fastnat för lite mer specifika saker såsom O´boy, iste eller julmust.
•Frukt och grönt: Att nojja på något fräscht och fruktigt är väldgit vanligt. Bland de mer udda inslagen nämndes rädisor, gröna äpplen och melon, medan cistrusfrukter som ju sägs dämpa illamående var väldigt vanligt.
•Godis: saltlakrits såsom djungelvrål och salmiakpulver, medan få nämnde choklad.
•Annat udda: oliver, alla saker som är kalla, snabbmat, pizzasallad.
•Många tappade också sugen på något de gillat innan, t ex kaffe.

Detta är taget från http://www.viforaldrar.se/gravid/Fem-knasiga-cravings?p=1#body

Känner igen mig lite bland detta.

Mina Cravings har vart

Inga speciella dofter vad jag vet har jag fallet för.

Dryck ja min flaska med vatten är min bästa vän som jag brukar säga. I början var det julmust/påskmust och nu ibland lite iste.

Godis Djungelvrål i början även choklad och mera choklad mitten SURT godis

Tappat kaffesuget mer eller mindre upp o ner hela tiden Idag dricker jag kaffe men lite.

SÅS med ris eller potatis helst hollandes sås.

Plättar/pannkaka var väldigt gott lite då och då.


Därför får du cravings

Suget efter söta bananer, syrliga citroner eller het senap kommer ofta innan magen ens har börjat växa. Cravings, som är engelska för det här speciella suget efter livsmedel, är ett välkänt fenomen hos gravida. Däremot vet man inte med säkerhet varför begäret uppstår. I vissa fall kan man hitta förklaringen i graviditetsillamående, man blir helt enkelt sugen på något som lindrar. I andra fall kan det vara blodsockernivåerna som svajar och behöver pareras med frukt eller godis. Suget kan också ha sin orsak i näringsbrister, något som inte anses vara vanligt i vår näringstäta och allsidiga matkultur. Kanske beror det speciella suget bara på den stora omställning som kroppen går igenom, saker och ting förändras tillfälligt och därmed även smaklökarna. I dess mest extrema former, som sug efter cement, murbruk, jord eller lera, kallas det för picasyndromet och innebär att man är sugen på något som människor normalt inte äter. Det är ett fenomen som troligen finns över hela världen men som antagligen innehåller mer myt än sanning. Ät och njut med sunt förnuft när du är gravid (så länge det inte är cement förstås!), parera gärna ett mindre nyttigt sug med lite nyttigare mat också. Och bli inte förvånad om suget försvinner i samma stund som barnet föds, eller kanske tidigare.

Text: Annika Ortmark Lind, ur Gravid, nr 5 2010. Även denna text från vi föräldrar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0